UCEMen zenbait produktu |
"Exangües" (1) da
arrasatear kooperatiben sortzaileetariko batek bere liburuan darabilen hitza,
herriko zehar-bidea egiten ari zirenean bertatik adierazia, bere oinetan
zeuzkan Union Cerrajeraren eraikin industrialei erreparatuz. Arrasateko
enpresarik enblematikoaren tailerrak hilda zeuden, bai, eta hortik lagunaren
espresioa, iraganeko bere "etxea"ren egoera kalamitosoaz jabetuta.
Enpresak
jaiotzen diren unean bertan hasten dira hiltzen.
Erakunde biziak ditugu, baldintza ekonomiko, sozial, kultural, erlijioso eta
nahi bestekoen artean sortuak, eta horrexegatik hil behar dute. Eta axiomak
ez dira frogatu behar. Esan nahi dut hori ikusten ez duena itsu
izatea nahiago duelako dela.
Enpresaren babespera
biltzen garenok normalean itsutu egiten gara instantean, haren erosotasunean
abandonatuta. Ugazabetatik hasita - bista gaitasun gehien galtzen
dutenak- azken morroiarenganaino halako utzikeria labainkorretik barrena
abiatzen gara, amildegira iritsi arte. Horra ailegatu bezain laster hasten
dira, ordea, kontsolatzerik gabeko aieneak.
ULGORen lehen berogailua |
Bota dezagun
begiradatxo bat ingurura. Enpresa handi, osasuntsu eta eternalak bide ziren
asko eta asko -Babcock, Palmera, UCEM, Bianchi, Aristrain, Barreiros ...
Nokia!! ... - iraganaren museoko piezak izatera pasatu dira. Ergelak al
genituen euren arduradunak? Ez, halabeharrez.
Enpresaren jaiotza eta
hazkundearekin pozten garen neurri eta indar berdinaz egon beharko genuke
gertu haren hil ezkilak entzuteko. Ez gintuzkete harritu beharko.
Tragedia, benetakoa, enpresa horretako giza norbanakook unetik unera
amildegitik hurbilago gaudela ikusi nahi ez dugunean gertatzen da. Edo ikusi
arren, iragarpen faltsuak behin eta berriz egiten direnean. Gaur arte
naturak ez digu eternaltasunaren adibiderik eskaini eta ez dirudi ebidentzia
aldatzeko esperantzan egon gaitezkeenik.
Hilkorra izanda eta
bere muinari erantzukizunez heltzen badio ere, enpresak ahalko duen
bakarra bere iraupenaren luzapen mugatua da. Betierekotasunean pentsatu nahi
badu, ordea, eta horren lorpenari buru belarri heltzen dionaren hipotesian,
etengabeko egokitzapenak - kasurik hoberenean- enpresaren helburua
beraren aldaketa ekarriko du. Hau da, itxura eta muina-aldakuntza zeharokoa
izan beharko du, enpresa iraganeko museora igaroko ez bada. Eta goitik
beherako bestelakotzea ezina ez bada ere, nik behintzat ez dut enpresa munduan
orain arte ezagutu.
(1) Agotado, muerto
Argazkiak:
a) Tere Anda
b) www.euskomedia.org
Argazkiak:
a) Tere Anda
b) www.euskomedia.org
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina